Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPiros, Emilie
dc.date.accessioned2021-10-06T11:41:20Z
dc.date.available2021-10-06T11:41:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788122
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan sykepleier bidra til å bedre barns opplevelse ved smertefulle prosedyrer ved bruk av distraksjon? Metode: Oppgaven er en litterær oppgave og baserer seg på eksisterende fagkunnskap og forskning. Etter håndsøk og søk i databaser (n=73) presenteres fire utvalgte forskningsartikler i lys av teorien. Funn: Distraksjon pekes ut i forskningen som et tiltak med signifikant effekt i reduksjonen av prosedyrerelaterte smerter og engstelse hos barn i alderen 3-6 år. Sykepleiers kunnskap, kliniske erfaring og relasjonelle kapasitet påvirker anvendelsen. Sykepleiere kan oppleve moralsk stress og emosjonell belastning i møte med barns prosedyrerelaterte smerte. Diskusjon: Sentrale temaer som har vist seg betydningsfulle for anvendelsen av distraksjon diskuteres i lys av teori og forskning. Disse er: aktiv og passiv distraksjon (anvendelse og effekt), sykepleiers kunnskap, erfaring og barrierer for anvendelsen, ytre påvirkning på barns smerteopplevelse, og sykepleiers moralske stress i møte med prosedyrerelaterte smerter. Oppsummering: Distraksjonstiltak kan bedre barns opplevelser ved prosedyrer ved at det tar fokus bort fra smertestimuli, samtidig som det kan bidra til å redusere angst og engstelse. Effekt av distraksjonsstrategier forutsetter kunnskap om påvirkende faktorer på barns smerteopplevelse, tilpassede tilnærminger, sykepleiers bevisste bruk av seg selv, godt samarbeid, brukervennlighet- og kompetanse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectsykepleieen_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjectsmerteren_US
dc.subjectprosedyreren_US
dc.subjectdistraksjonen_US
dc.subjectsmerteopplevelseen_US
dc.titleNår det gjør vondt. Hvordan kan sykepleier bidra til å bedre barns opplevelse ved smertefulle prosedyrer ved bruk av distraksjon?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber45en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel