dc.contributor.author | Varvel, Elise Lillenes | |
dc.date.accessioned | 2021-09-08T12:19:43Z | |
dc.date.available | 2021-09-08T12:19:43Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2774641 | |
dc.description.abstract | Målet for denne kvalitative studien har vært å få mer kunnskap om hva som kan hjelpe barn
og ungdom til økt skolenærvær. Problemstillingen er: «Hvilke suksessfaktorer opplever
familieterapeuter som gjeldende for å hjelpe barn og ungdom med å øke skolenærvær?» For
å besvare problemstillingen har jeg intervjuet fire familieterapeuter. Informantene er
rekruttert gjennom et kommunalt barnevernstiltak og to BUP-kontor. Fem hovedfunn ble
identifisert ved å anvende systematisk tekstkondensering:
1. Gode relasjoner og relasjonell kompetanse
2. Foreldresamarbeid
3. Samarbeid med skole og andre instanser er nødvendig for helheten
4. Prosessorientert heller enn resultatorientert
5. En forståelse for diskursene som omgir oss og som vi har med oss
Relevant teori og forskning er brukt for å drøfte funnene. Informantene mente at deres
systemiske bakgrunn var betydningsfull i møte med barn og ungdom som opplever
utfordringer med skolenærvær. De var opptatt av at skolenærvær blant annet er kontekst og relasjonsavhengig, og at hvert barn eller ungdom har sin egen historie og opplevelse med
skole. Det å møte barn, ungdom og familier med likeverd og respekt var en gjennomgående
selvfølgelighet blant informantene. Relasjonens betydning sto sterkt, i tillegg til at samarbeid
på ulike nivåer var viktig for prosessen. Informantene var opptatt av å trekke inn forståelsen
av diskursene som preger samfunnet som en slags overordnet paraply for hvordan de
opplever og forstår skolenærvær hos barn og ungdom | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | VID vitenskapelige høgskole. Oslo | en_US |
dc.subject | familieterapi | en_US |
dc.subject | prosesser | en_US |
dc.subject | diskurs | en_US |
dc.subject | relasjoner | en_US |
dc.subject | samarbeid | en_US |
dc.subject | skoler | en_US |
dc.subject | familieterapeuter | en_US |
dc.subject | ungdom | en_US |
dc.subject | barn | en_US |
dc.subject | skolenærvær | en_US |
dc.title | Vår felles innsats for økt skolenærvær. En kvalitativ studie av familieterapeuters opplevelse av gjeldende suksessfaktorer for å øke skolenærvær | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 72 | en_US |