Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLea, Eli
dc.date.accessioned2021-03-26T12:25:52Z
dc.date.available2021-03-26T12:25:52Z
dc.date.created2021-03-25T15:02:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-93490-82-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2735741
dc.description.abstractDenne avhandlingen handler om personer med demens sine møter med kunst på tilrettelagte kunstomvisninger på et kunstmuseum. Den undersøker hva som skjer i de konkrete møtene med kunsten, og hvilke betydningen erfaringene som oppstår i dette møtet kan ha på individog samfunnsnivå. Siden begynnelsen av 2000-tallet har museer over hele verden utviklet tilrettelagte kunstprogram for personer med demens. I det siste tiåret har det internasjonalt blitt publisert et økende antall forskningsartikler på feltet, men ingen så langt fra en norsk sammenheng. Jeg har gjort mitt feltarbeid på KODE i Bergen. Studien er en utforskende kvalitativ kasusstudie. Studiens kasus er personer med demens på kunstmuseum, og deres møter med kunsten er studiens analytiske omdreiningspunkt. Empirien er basert på deltagende observasjon og intervju med personer med demens, ledsagere og kunstformidlere. Avhandlingen bidrar til forskningsfeltet med kunnskap om betydningen av tilrettelagte programmer på kulturinstitusjoner for personer med demens. Den første studien viser at personer med demens engasjerte seg i kunstverkene på en personlig og meningsfull måte. Den andre studien fant at samspillet mellom deltakerne, kunstformidlerne og kunstverkene var av stor betydning for deltakerne med demens sin meningsskapende prosess. Den tredje studien finner at møtene med kunst kan fungere som en ressurs i utfordringene en person med demens har med å navigere livet med sykdommen. Jeg bruker begrepet kulturelt medborgerskap til å drøfte relevansen av det jeg har kommet på sporet av i de tre artiklene. Jeg argumenterer for at det verdifulle og samfunnsrelevante i den kunstpedagogiske praksisen ligger i møtet mellom det personlige, det erfaringsnære og kulturelle diskurser i samfunnet. Kulturelt medborgerskap peker mot at kunsterfaringen er en særegen ressurs for påkobling til samfunnet, fordi den åpner opp for aktiv deltagelse i en etablert kulturell diskurs. Paper I: Lea, E., & Synnes, O. (2020). An intimate connection: Exploring the visual art experiences of persons with dementia. Dementia. https://doi.org/10.1177/1471301220911264 Paper II: Lea, E., Hansen, C., & Synnes, O. (2020). Kunsten å ta kunsten på alvor. Personer med demens på kunstmuseum. Nordic Journal of Arts, Culture & Health, 2(1), 51–57. DOI: 10.18261/issn.2535.7913-2020-01-05 Paper III: Lea, E. & Synnes, O. (2020). «I still want to be part of the world...where I belong». A case study of a man with Alzheimer’s experiences of dementia-friendly guided tours at an art museum. (Sendt inn til International Journal of Ageing and Later Life).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Osloen_US
dc.relation.ispartofseriesDissertation series for the Degree Of Philosophiae Doctor (Ph.D.) at VID Specialized University;no. 31
dc.subjectdemensen_US
dc.subjectkunsten_US
dc.subjectkunstmuseumen_US
dc.subjectmedborgerskapen_US
dc.subjectkulturelt medborgerskapen_US
dc.subjectkunstomvisningeren_US
dc.title“Møter med kunst som kulturelt medborgerskap”: En kasusstudie av personer med demens sine møter med kunst på tilrettelagte omvisninger i kunstmuseumen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber110en_US
dc.identifier.cristin1901086
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel