Gatebarn i Ghana. Hvordan bidra til økt helsekunnskap hos gatebarn i Ghana som en utsatt gruppe for HIV-smitte?
dc.contributor.author | Addo, Emma | |
dc.date.accessioned | 2020-09-14T09:07:59Z | |
dc.date.available | 2020-09-14T09:07:59Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2677588 | |
dc.description | Bacheloroppgave 2020 | en_US |
dc.description.abstract | Metode: Denne oppgaven er et litteraturstudie. Det er benyttet en systematisk tilnærming med relevant litteratur og forskning for å besvare problemstillingen. 4 forskningsartikler med kvantitativ eller kvalitativ metodisk tilnærming; to tverrsnittsstudier, et semistrukturert intervju og en tverrsnittsstudie med tilhørende intervju er benyttet. Funn: Gatebarn er en sårbar gruppe som er særlig utsatt for HIV grunnet deres lave kunnskaper om HIV og levevilkår. Drøfting: I oppgaven blir forsking og litteratur på gatebarnas levevilkår og kunnskap om HIV blir drøftet opp mot den didaktiske relasjonsmodellen for å besvare problemstillingen. Konklusjon: Den didaktiske relasjonsmodellen kan være et hjelpemiddel for sykepleiere som bistår til å øke hiv-kunnskap hos gatebarn i Ghana. Deres levevilkår må tas i betraktning, og respekt og tillit må utøves for å skape trygghet og gode forutsetninger for læring. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | gatebarn | en_US |
dc.subject | HIV | en_US |
dc.subject | Afrika | en_US |
dc.subject | helsekompetanse | en_US |
dc.title | Gatebarn i Ghana. Hvordan bidra til økt helsekunnskap hos gatebarn i Ghana som en utsatt gruppe for HIV-smitte? | en_US |
dc.title.alternative | Street children in Ghana.How to increase health literacy among street children in Ghana as a vulnerable group for HIV infection? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 36 s. | en_US |