Konsekvenser av utviklingsarbeid i rurale områder : Casestudie fra Luuka, Uganda
Abstract
Kompetanseutvikling i rurale områder er en økende form for bistand, for å hjelpe mennesker ut av fattigdom. Gjennom å styrke individer og grupper sosialt og økonomisk kan lokalsamfunnet som helhet bli påvirket som følge av endringsprosesser.
Avhandlingen belyser hvordan utviklingsaktiviteter kan påvirke fattigdomssituasjonen og klasseskillet i et samfunn. Jeg har undersøkt om dersom et betydelig antall mennesker i et samfunn styrkes sosialt og økonomisk, gjennom utviklingsprosjekter vil dette kunne skje på bekostning av andre. Langsiktig sosial- og økonomisk vekst for deltakerne og samfunnet som helhet, vil kunne få et uheldig utfall for dem som ikke får muligheten til å delta, og dermed ikke følge samfunnsutviklingen. Teoretisk knytter derfor oppgaven seg opp mot en fordelingsteori eller nullsumsteori.
Negative virkninger av organisasjonsaktiviteter blir ofte ikke evaluert eller belyst i litteratur om utvikling og bistand. Gjennom en kvalitativ undersøkelse blir informanter fra Luuka-distriktet i Uganda intervjuet i fokusgrupper. Jeg vil få fram deres opplevelse av konsekvensene av utviklingsarbeid. Gjennom informantenes tanker og meninger vil jeg synliggjøre konsekvensene innbyggerne erfarer.
Avhandlingen inneholder funn om hvordan utviklingsorganisasjoner påvirker lokalsamfunnets struktur, også i forhold til religion og landsbypolitikk. Formålet med forskningsprosjektet er å belyse hvordan utviklingsprosjekter paradoksalt nok kan føre til økte sosiale- og økonomiske forskjeller i rurale områder i Uganda, og dermed skape økt fattigdom og klasseskille. Målet er at min fremstilling av også negative konsekvenser av utviklingsaktiviteter skal være et bidrag til bistandsdebatten.
Description
Master's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, May 2019