Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlasow, Abdirazak Abdulle
dc.date.accessioned2020-08-18T07:41:26Z
dc.date.available2020-08-18T07:41:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672716
dc.description.abstractDenne oppgavens problemstilling er: Hva kan være ulike nyanser i hvordan institusjonsledere i norsk barnevern tenker om hvordan de best kan implementere organisasjonens kjerneverdier? For å svare på dette har jeg gjort en kvalitativ studie der jeg har intervjuet fire ledere for barnevernsinstitusjoner. De transkriberte intervjuene er analysert ut fra en hermeneutisk-fenomenologisk analysemetode. Funnene er drøftet i lys av tidligere forskning om lederes identifikasjon med organisasjonens verdier, ledelse ut fra mål og visjoner, rekruttering og ulike situasjoner for verdiarbeid. Min helhetsforståelse av informantenes arbeid med implementering av institusjonens kjerneverdier er at arbeidet må skje ved regelmessighet, kontinuitet og gjentakelse. Det må både arbeides med direkte bevisstgjøringsarbeid, og gjennom at det synliggjøres i praksis gjennom ledernes adferd og i det daglige arbeidet med konfliktløsning, tilbakemeldinger og i alle møter i institusjonen. Mine informanter viser ulike nyanser i hvordan de tenker gjennom å framheve ulike ting i sine svar. Like viktig er at de framhever en rekke ulike aspekter ved godt implementeringsarbeid som lederens identitet og identifikasjon med kjerneverdiene, med lederen som god rollemodell for de ansatte, med lederens evne til å kombinere verdier, visjoner og mål, med rekruttering, systematisk opplæring, god sosialisering, med regelmessig og vedvarende innsats. Denne masteroppgaven startet med min undring over at fire ukers intensiv opplæring i organisasjonens kjerneverdier ikke var nok til å få til en god implementering. Denne undersøkelsen har vist meg at institusjonsledere i norsk barnevern tenker mye mer nyanser om verdiimplementering, og at god implementering er en veldig omfattende og tidkrevende prosess.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Osloen_US
dc.subjectverdibasert ledelseen_US
dc.subjectverdiarbeiden_US
dc.subjectrekrutteringen_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectverdieren_US
dc.titleLedelse og verdiimplementering. En kvalitativ studie av fire barnevernsinstitusjonsledereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber72en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel