Barn og unge som brukermedvirkere. Hvordan kan sosialarbeideren tilrettelegge for at barn og unge kan utvikle barnevernet gjennom kollektiv brukermedvirkning?
Abstract
Sosialarbeidere som jobber i barnevernet har et ansvar for å la barn og unge få medvirke på kollektivt nivå for å utvikle tjenesten. Likevel har barnevernet en liten tradisjon for å legge til rette for kollektiv brukermedvirkning. Denne oppgaven undersøker problemstillingen «hvordan kan sosialarbeideren tilrettelegge for at barn og unge kan utvikle barnevernet gjennom kollektiv brukermedvirkning?». Oppgaven bruker systematisk litteratursøk som metode. Litteraturen på feltet argumenter for at barn og unge skal få delta i kollektiv brukermedvirkning i lovverk, kvalitetssikring av tjenester, sosialfaglig utøvelse og i teorier om empowerment og makt. Samtidig viser funn at barn må få delta i beslutningsprosesser for at medvirkningen skal anses som reell. Oppgaven drøfter hvordan dialog, prinsippet om barnets beste, kunnskapsgrunnlaget, strukturer og prosessen både kan fremme og hemme for sosialarbeideren. Oppgaven konkluderer med at et samarbeid mellom sosialarbeider og barn og unge kan være en gunstig tilnærming til kollektiv brukermedvirkning.