dc.contributor.author | Høviskeland, Jørn Christoffer Formo | |
dc.date.accessioned | 2019-10-16T11:32:40Z | |
dc.date.available | 2019-10-16T11:32:40Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2622544 | |
dc.description.abstract | Sosialfaglig gruppearbeid er en av flere tilnærminger i sosialt arbeid, og brukes blant annet i NAV og hos tiltaksarrangører. En mulig kontekst for arbeidet er med arbeidsledige deltakere, der målet er å bli arbeidsinkludert. Oppgavens mål er å undersøke om tilnærmingen er en effektiv metode for å skape arbeidsinkludering. Svaret søkes gjennom problemstillingen «På hvilken måte kan sosialfaglig gruppearbeid bidra til å fremme arbeidsinkludering?» og ved bruk av metoden litteraturstudie. Studien etterstreber å bruke nye og relevante forskningsstudier. Sentrale temaer i besvarelsen er kjennetegn ved arbeidsledige, barrierer i arbeidslivet, arbeidsinkludering, drivkrefter i gruppearbeid og anerkjennende metode. I tillegg belyses teori gjennom et par empiriske eksempler. Litteraturstudien konkluderer med at sosialfaglig gruppearbeid kan ha størst effekt i bruk med deltakere som har en tilknytning til arbeidslivet, såkalt place then train. Økt støtte i gruppearbeid kan bidra til at deltakerne forblir i arbeidslivet og forebygger frafall. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | VID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Oslo | nb_NO |
dc.subject | sosialt arbeid | nb_NO |
dc.subject | arbeidsledighet | nb_NO |
dc.subject | arbeidsinkludering | nb_NO |
dc.subject | sosialfaglig gruppearbeid | nb_NO |
dc.subject | arbeidslinja | nb_NO |
dc.title | “Jeg hadde ikke ansatt meg selv en gang, jeg”. En litteraturstudie om sosialfaglig gruppearbeid og arbeidsinkludering. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 36 | nb_NO |