Reell medvirkning eller grader av skinninnflytelse? En litteraturstudie om muligheter og begrensninger for brukermedvirkning i kvalifiseringsprogrammet
dc.contributor.author | Hansen, Anne Hakestad | |
dc.date.accessioned | 2019-10-16T10:47:21Z | |
dc.date.available | 2019-10-16T10:47:21Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2622515 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven undersøker brukermedvirkning i kvalifiseringsprogrammet gjennom problemstillingen: “Hvilke muligheter og begrensninger finnes for brukermedvirkning i kvalifiseringsprogrammet og kan brukermedvirkningen i programmet betegnes som reell medvirkning?” Metoden som er benyttet er litteraturstudie. Ulike perspektiver og aspekter trekkes inn for å få frem kompleksiteten knyttet til temaet. Hovedfunnene viser at maktubalansen spiller en vesentlig rolle i de begrensende faktorene, blant annet i form av avmektige deltakere og veiledere som inntar “ekspertrollen”. Veiledernes skjønnsutøvelse kan både muliggjøre og begrense brukermedvirkning, avhengig av veileders evne til å håndtere spenningene som karakteriserer bakkebyråkratens arbeidshverdag. Kvp er et ressursintensivt program og de forholdsvis fleksible rammene som medfølger kan medføre muligheter i realisering av brukermedvirkning. Dog er selv ikke kvps rammer alltid fleksible nok i møte med en deltakergruppe som har omfattende og sammensatte problemer. Reell medvirkning var det vanskelig å finne spor av i programmet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | VID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Oslo | nb_NO |
dc.subject | sosialt arbeid | nb_NO |
dc.subject | brukermedvirkning | nb_NO |
dc.subject | kvalifiseringsprogrammet | nb_NO |
dc.subject | empowerment | nb_NO |
dc.title | Reell medvirkning eller grader av skinninnflytelse? En litteraturstudie om muligheter og begrensninger for brukermedvirkning i kvalifiseringsprogrammet | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 33 | nb_NO |