Reell medvirkning eller grader av skinninnflytelse? En litteraturstudie om muligheter og begrensninger for brukermedvirkning i kvalifiseringsprogrammet
Abstract
Denne oppgaven undersøker brukermedvirkning i kvalifiseringsprogrammet gjennom
problemstillingen: “Hvilke muligheter og begrensninger finnes for brukermedvirkning i
kvalifiseringsprogrammet og kan brukermedvirkningen i programmet betegnes som reell
medvirkning?” Metoden som er benyttet er litteraturstudie. Ulike perspektiver og aspekter
trekkes inn for å få frem kompleksiteten knyttet til temaet. Hovedfunnene viser at
maktubalansen spiller en vesentlig rolle i de begrensende faktorene, blant annet i form av
avmektige deltakere og veiledere som inntar “ekspertrollen”. Veiledernes skjønnsutøvelse kan
både muliggjøre og begrense brukermedvirkning, avhengig av veileders evne til å håndtere
spenningene som karakteriserer bakkebyråkratens arbeidshverdag. Kvp er et ressursintensivt
program og de forholdsvis fleksible rammene som medfølger kan medføre muligheter i
realisering av brukermedvirkning. Dog er selv ikke kvps rammer alltid fleksible nok i møte
med en deltakergruppe som har omfattende og sammensatte problemer. Reell medvirkning
var det vanskelig å finne spor av i programmet.