Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSteinbru, Grete
dc.date.accessioned2019-09-06T12:14:08Z
dc.date.available2019-09-06T12:14:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612961
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan sykepleier hjelpe ungdom med epilepsi til å mestre stigma knyttet til sykdommen? Metode: En litterær oppgave. Problemstillingen belyses ved hjelp av relevant litteratur, forskning og egen erfaring. Funn: Ungdom med epilepsi opplever stigma knyttet til sykdommen. De har ønsker om å være normale, men sykdommen hindrer mange i full sosial aksept og utfoldelse. Variabler og forhold som påvirker opplevelsen av stigma kan være mangel på informasjon og støtte, frykt, bekymringer, flere alvorlige anfall, yngre alder, kjønn, foreldres holdninger og lite åpenhet om diagnosen. Drøfting og konklusjon: Sykepleier kan hjelpe ungdom med epilepsi til å mestre stigma gjennom relasjonsbygging og hjelpende kommunikasjon. Sykepleier må se pasienten som et unikt menneske og normalisere diagnosen. Med kunnskap om stigma kan sykepleier kartlegge ungdommens opplevelse og videre vise til strategier som kan hjelpe til mestring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Oslonb_NO
dc.subjectsykepleienb_NO
dc.subjectepilepsinb_NO
dc.subjectmestringnb_NO
dc.subjectstigmanb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.titleEpilepsi og stigma.Hvordan kan sykepleier hjelpe ungdom med epilepsi til å mestre stigma knyttet til sykdommen?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber37nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel