Hva er verdien av verdibevissthet? En studie om betydningen av lederes verdibevissthet og motivasjon for innovasjon i organisasjoner
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2594337Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler / Articles [1184]
- Publikasjoner fra CRIStin [1110]
Originalversjon
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2019, (2), 55-64.Sammendrag
Har lederes verdibevissthet betydning for innovasjon i organisasjoner? Verdiers betydning i arbeidslivet har fått økt oppmerksomhet den senere tid (Ladegård & Vabo, 2011; Meglino & Ravlin, 1998; Wennes & Busch, 2012). Ettersom verdier ligger til grunn for våre valg, beslutninger og handlinger (Aadland & Askeland, 2017), slik som innovative handlinger, fremstår verdibevissthet som vesentlig for ledere. Samtidig fremstår betydningen av verdibevissthet som et lite utforsket område. Denne empiriske studien undersøker derfor betydningen av lederes verdibevissthet for innovasjon i organisasjoner, ved å undersøke sammenhengen mellom lederes verdibevissthet og deres motivasjon, samt koblingen mellom motivasjon og innovasjon. I en spørreskjemaundersøkelse blant 110 førstelinjeledere i en kommersiell helseorganisasjon indikerer funnene en positiv sammenheng mellom verdibevissthet og indre motivasjon og en positiv korrelasjon mellom indre motivasjon og innovasjon. Ytre motivasjon, derimot, viser negative korrelasjoner og ikke signifikante funn. Vi drøfter resultatene og peker på ulike sider ved verdibevisst ledelse som mulige praktiske konsekvenser, både på individnivå så vel som organisasjonsnivå.