dc.description.abstract | Denne oppgaven er en del av en mastergrad i Globale studier ved VID Misjonshøyskolen i Stavanger. Tema for oppgaven er utviklingen av kosmopolitisk identitet blant barn og unge i den norske fellesskolen.
Oppgaven består av en innledning hvor jeg gjør greie for min motivasjon og formål med oppgaven. Videre presenterer jeg sentrale begreper og teoretiske perspektiver, som er knyttet opp mot kosmopolitisk identitet og bærekraftig undervisning. I kapitel 3 begrunner jeg valg av metode, beskriver selve forskningsprosessen og til slutt en vurdering av eget arbeid i forhold til etikk. Kapitel 4 og 5 er analyse delen av oppgaven. Først analyserer jeg innholdet i de mest sentrale norske styringsdokumentene som ligger til grunn for den norske fellesskolen. Analysekriteriene er i forhold til: Hvordan dagens styringsdokumentene omtaler elevmedvirkning, mangfold, medborgerskap og opplæring i emner som demokrati og menneskerettigheter. For så å sammenligne det med føringene som ligger for Fremtidens skolen. Kapitel 5 omhandler en presentasjon og analyse av dataen jeg har samlet inn.
I analysen fant jeg at det var lite samsvar mellom de ulike delene av styringsdokumentene. De er skrevet til ulik tid og dette preget innholdet. Skolen skal reflektere samfunnet, noe som viser seg å være vanskelig på grunn av samfunnet endres i raskt tempo, og skolen klarer ikke å holde følge.
I forhold til bærekraftig undervisning i samfunnsfag med temaer som menneskerettigheter og demokrati, er det, det nasjonale perspektivet som står i sentrum i både i styringsdokumentene og i selve undervisningen til lærerne. Det globale perspektivet var i svært liten grad representert. Dette er litt uro vekkende med tanke på at globalisering er et av det mest tydelige samfunns utviklingstrekkene de siste tiårene.
Avslutningsvis trekker jeg noen slutninger i forhold til utvikling av kosmopolitisk identitet hos norske elever og kommer med noen forslag til videre forskning. | nb_NO |