Kvalitetssikring av rekrutteringsprosessen. En kvantitativ spørreundersøkelse om i hvilken grad kandidater opplever å få vist relevant kompetanse under intervju
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2452806Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne oppgaven har til hensikt å se på kvalitetssikring av rekrutteringsprosessen ved å undersøke kandidatenes opplevelser av seleksjonsmetoder.
Problemstilling for oppgaven er:
I hvilken grad opplever kandidater som søker stilling innen pleie til Oslo universitetssykehus å få vist relevant kompetanse ved strukturert intervju versus intervju der case er inkludert i rekrutteringsprosessen?
Problemstillingen baseres på en kvantitativ tilnærming. Det er sendt ut spørreundersøkelse til alle som har stilt til intervju ved Seksjon for Personalformidling ved OUS i perioden 2. januar til 8. april 2017. Respondentene består av to grupper, hvorav den ene har gjennomgått strukturert intervju og den andre har hatt intervensjon av case under intervjuet. 48 av 96 kandidater som fikk tilsendt spørreundersøkelsen i perioden besvarte denne, hvilket utgjør en svarprosent på 50. Studien undersøkte tre komponenter for de to utvalgene: opplevelsen av å få vist relevant kompetanse, mestringstro og indre motivasjon. Det ble fremsatt en nullhypotese om at det ikke var forskjell i opplevelsen blant utvalgene av å få vist relevant kompetanse og en alternativ hypotese om at kandidater opplever i større grad å få vist relevant kompetanse under det casebaserte intervjuet. Det ble ikke rapportert signifikante forskjeller i opplevelsen av å få vist relevant kompetanse under de to intervjuformene, så nullhypotesen beholdes. Alle respondentene rapporterte høy grad av både mestringstro og indre motivasjon for jobben. Mestringstro viste lav samvariasjon med opplevelsen av å få vist relevant kompetanse under de to formene for intervju. Indre motivasjon viste signifikant korrelasjon med opplevelsen av å få vist relevant kompetanse. Mestringstro og indre motivasjon ses gjerne i sammenheng og viste stor grad av samvariasjon.