”Det er fint at de kommer på skolen – det er innenfor trygghetssonen min”. En IPA-studie om elevenes erfaring med samtaletilbudet i Skoleprosjektet ved BUP Vest
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2411381Utgivelsesdato
2016-09-28Metadata
Vis full innførselSammendrag
Problemstillingen for dette forskningsprosjektet var: Hvilken erfaring har elever fra ungdoms- og videregående skole med Skoleprosjektets samtaletilbud ? For å besvare problemstillingen min har jeg gjennomført fire intervju ved hjelp av analysemetoden Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). Analysen førte til tre hovedtema med sju underkategorier. Hovedtema 1: Relasjonsbygging med psykologen skaper grunnmur for ”det gode møte”, med underkategoriene: (1) Psykologens struktur og faglige kompetanse er organiserende elementer i relasjon, (2) Kroppsspråk hos psykologen befester betydningen av en delt emosjonell reise og (3) Trygghet og tillit som relasjonsbygger og relasjonsåpner. Hovedtema 2: Psykologens tilgjengelighet, med underkategoriene: (1) Kontekst har betydning i møte med psykologen og (2) Eleven har ikke kjennskap til psykologtilbudet fra BUP.
Hovedtema 3: Familie og nettverk, med underkategoriene: (1) Elevene tenker ikke på familien som en del av behandlingen eller problemet og (2) Konflikt i familien og familiens historie har betydning for elevens psykiske helse.