Blar i Master i interkulturelt arbeid / Master's Theses MIKA på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 70
-
I en innføringsklasse, hvordan er motivasjonen for skole og læring hos arbeidsinnvandrere, flyktninger og asylsøkere?
(Master thesis, 2017-05)Hensikten med denne oppgaven var å utforske motivasjon for læring og eventuelle faktorer som kan hemme motivasjonen i en innføringsklasse, bestående av flerspråklige elever. I denne undersøkelsen rettet jeg fokus på ... -
Statsborgerskap : en studie av statsborgerskap blant innvandrere i Norge
(Master thesis, 2017-05) -
Religiøs tradisjonsformidling og unges identitetskonstruksjon
(Master thesis, 2017-12) -
"Vi har problem, men vi er ikke gal" : når psykisk uhelse skal forebygges i eksil - unge enslige flyktninger i kreative samtalegrupper
(Master thesis, 2018-05)Studien tar utgangspunkt i et utvalg eritreiske flyktningeungdommers deltagererfaringer fra kreative samtalegrupper retrospektivt og underveis i prosessen. I fellesskap dikter de en historie om en ungdom med liknende ... -
“Med hjerte for flyktninger” : en kvalitativ studie av frivillighet og hverdagsintegrering
(Master thesis, 2018-05)I desember 2015 ble et nytt asylmottak etablert på Ålgård i Gjesdal kommune og mer enn 150 flyktninger ankom kommunen i løpet av kort tid. Denne oppgaven handler om hvordan frivillige fra lokalsamfunnet møtte flyktningene. ... -
«Åh, den snakker sånn som mamma" : pedagogers erfaringer med bruk av det digitale verktøyet PENpal i flerspråklige barnegrupper
(Master thesis, 2018-05)Formålet med denne studien var å få kunnskap om hvilke erfaringer pedagoger gjør seg med bruk av det digitale verktøyet PENpal. Jeg var interessert i hvordan pedagogene introduserte og tok i bruk dette verktøyet i flerspråklige ... -
Skolen som integreringsarena : Språkopplæring, interkulturell kompetanse, integrering og inkludering
(Master thesis, 2018-05)I denne oppgaven har jeg undersøkt skolen og språkopplæringens funksjon i integreringen og inkluderingen av immigranter i samfunnet. Oppgaven presenterer temaer knyttet til globalisering, integrering, inkludering, ... -
Fra skepsis til åpenhet - og på vei mot en ny profesjonell forståelse av mangfold i barnehagen : barnehagelæreres erfaringer og refleksjoner om egen kompetanse i møte med mangfold i barnehagen
(Master thesis, 2018-05)Barnehagen er en viktig oppvekst-arena for barn i dagens samfunn og det økte mangfoldet som finnes i samfunnet i Norge i dag, gjenspeiles også i barnehagen. Barnehagelæreren som profesjonsutøver skal i sin yrkesutøvelse ... -
Integrering i idrettslag : En kvalitativ studie av idrettslag som arena for integrasjon
(Master thesis, 2018-05)I denne studien undersøkes opplevelsen av idrettslag som en integrerende arena i praksis for deltakende og frivillige innvandrerforeldre. Det handler om integrering i sivilsamfunnet. Integrering handler om en toveis ... -
Er det deilig å være thai i Norge? : en kvalitativ undersøkelse om hvilke utfordringer unge thai-immigranter har i møte med norsk språk og kultur
(Master thesis, 2018-05)Formålet med denne studien er å finne ut av hvilke utfordringer unge thai-immigranter har i møte med norsk språk og kultur. Den overordnede problemstillingen er i hvilken grad unge thai-immigranter integreres i de norske ... -
Læreres interkulturelle kompetanse i møte med mangfold i skolen
(Master thesis, 2018-05)I denne masteroppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse som baserer seg på et fokusgruppeintervju og kvalitative intervjuer med 9 lærere ved en videregående skole i Rogaland. Et overordnet tema er å belyse ... -
Somaliske ungdommers møte med det norske samfunnet : en studie av faktorer som påvirker integrering
(Master thesis, 2018-05)Denne oppgaven tar for seg hvordan ungdommer med somalisk bakgrunn forholder seg til to kulturer i sin hverdag. Gjennom kvalitative intervjuer av norsksomaliske ungdommer i Stavangerregionen, får jeg kjennskap til hva de ... -
Mangfold i barnehagen : hvordan tilrettelegges det for inkludering og mangfold i barnehagen?
(Master thesis, 2018-12)I denne studien ser jeg nærmere på hvordan personalets tilnærming til pedagogisk innhold fremmer anerkjennelse av mangfold og utvikling av inkluderingsprosesser i barnehagen. Jeg har videre sett på hvilket innhold og ... -
Medvirkning for barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen : en studie av muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2018-12)Barnehagen spiller en viktig rolle når det gjelder å gi barn mulighet til å delta, ytre seg og til å bli hørt. Her skal barna oppleve at de kan påvirke barnehagens innhold gjennom å medvirke og bidra. Verken norskspråklige ... -
Hvilke faktorer påvirker integrering av thailandske elever i møte med det norske samfunnet?
(Master thesis, 2018-12)Denne masteroppgaven omhandler hvordan thailandske elever opplever integrering i norsk skole og i samfunnet for øvrig. Forfatteren, Pilaipon Kristoffersen, ser på seg selv som en aktør i denne prosessen. Det likevel ikke ... -
Gift med en nordmann! : hvorfor utsatt for å miste omsorgen for egne barn?
(Master thesis, 2018-12)I 2017 gav NTNU Samfunnsforskning ut rapporten; Myter og realiteter; Innvandrers møte med barnevernet. I følge rapporten er mediebildet i stor grad basert på minoritetsfamiliers opplevelser av å være særlig utsatt, misforstått ...