Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohannessen, Øystein Lund
dc.date.accessioned2009-05-13T19:01:27Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.isbn978-82-7721-111-4
dc.identifier.issn1500-1474
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/162264
dc.description.abstractDette er sluttrapporten for et følgeforskningsprosjekt i tilknytning til læreplanprosjektet KRL-fag med ny vri som ble gjennomført i kommuner i Nord-Rogaland i 2006 og 2007. Midlene til prosjektet ble bevilget av Utdanningsdirektoratet gjennom KRL-nett og hovedformålet var å sørge for at erfaringene fra arbeidet med læreplanprosjektet ble analysert og videreført i de samarbeidende miljøer. Man ønsket å sikre dokumentasjon på og analyse av et løfterikt samarbeid mellom KRL-miljøet ved Universitetet og lærere, skoler og skoleeiere i den nordlige del av Rogaland. I KRL-fag med ny vri var intensjonen å få til kompetanseheving blant lærere i KRL i samarbeid med Universitetet samtidig som man arbeider med utvikling av lokale læreplaner for faget. Modellen som ble valgt innebar at en avgrenset gruppe lærere (ca 30) skulle arbeide sammen om lokale læreplaner og i prosessen få hevet både sin fagkompetanse innen KRL-relaterte emner og sin kompetanse i lokalt læreplanarbeid. Samtidig var det en målsetting i prosjektet å dyktiggjøre lærerne til å fungere som ressurspersoner/innovatører i sine kommuner/skoler. Rapporten konkluderer med høy måloppnåelse på hovedmålene ”hevet kompetanse i KRL –faget hos en ekspertgruppe av lærere” og ”utvikling av lokale læreplaner for KRL fra 1 til 10 klasse med målformuleringer og kompetansemål for hvert årstrinn”. Måloppnåelsen er noe mer usikker for hovedmålet ”overføring av ny kunnskap om undervisningsmetoder og former i KRL til lærerne i regionen”, men i og med den høye måloppnåelsen for de to første hovemålene, antas mulighetene for god spredningseffekt på noe lengre sikt å være gode. Rapporten konkluderer med en noe lavere måloppnåelse på hovedmål 4 som var økt bevissthet om kulturelt mangfold og økt interkulturell kompetanse blant de deltagende lærerne. Det tillegges stor betydning for resultatet at det fantes et eget FoU-initiativ og egne prioriteringer i praksisfeltet som samsvarer med prosjektets tema og at skoleadministrasjonene viser en positiv holdning til ekstern fagkompetanse. Videre har en lang tidshorisont og satsing på en avgrenset, nærmere definert målgruppe vært avgjørende for de oppnådde resultatene. Betydningen av høy bevissthet om og tilrettelegging av en god samarbeidsrelasjon mellom praksisfeltet og universitetet må ikke undervurderes og endelig vektlegger rapporten viktigheten av at det ble holdt fast ved at de deltagende lærerne skulle være ansvarlige forfattere av planene. Dette bidro til å sikre økt planarbeidskompetanse hos deltagerne og å styrke deres eierforhold til planproduktet. Hovedkonklusjonen er at et målrettet arbeid siktet inn mot etablering av en gruppe ”KRL-eksperter” som opplever seg som deltagere i et fagmiljø samt investering i et langvarig samarbeid mellom skolen og universitetet, på sikt vil vise seg å ha vært de viktigste komponentene i dette prosjektet.en
dc.format.extent1537888 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherMisjonshøgskolens forlagen
dc.relation.ispartofseriesSIK-rapporten
dc.relation.ispartofseries2008:1en
dc.subjectreligious educationen
dc.subjectKRLen
dc.subjectcultural diversityen
dc.titlePlan- og praksisutvikling i KRL-faget : rapport fra et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Stavanger og kommuner i Nord-Rogalanden
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel